logo

Wat is een ketogeen dieet?

< Overzicht

Ketogeen dieet

Bij een ketogeen dieet ligt de nadruk vooral op drastisch verminderen van de koolhydraatinname en een verhoging van de vetinname.
Nu zullen er verschillende mensen verbaasd reageren….vet is slecht voor mijn cholesterol, vet is slecht voor mijn figuur, want van vet wordt je dik en ongezond. Eerst maar even wat mensen gerust stellen….

Ons lichaam heeft vet nodig:

Maar welk soort vet is heel belangrijk.

Gezonde vetten

Een auto die rijdt op benzine, gooien we ook geen diesel. Dat gaat de auto niet leuk vinden, net zoals ons lichaam (welke nog in staat is om zichzelf te herstellen, zolang dat het lichaam daar nog in staat tot is) Ik hoop dat de angst een beetje is afgenomen…?

Waarom ketogeen

Wanneer je ketogeen eet, gaat het lichaam over op vetverbranding van je eigen lichaamsvet. Deze verbranding levert een superieure brandstof op voor je gehele lichaam, vooral voor de hersenen.

Deze brandstof noemen we ketonen. Het lichaam is gek op deze brandstof. Het lichaam wordt al heel erg blij….want er worden minder schadelijke voedingsstoffen naar binnen gewerkt, waar het lichaam heel veel moeite voor moet doen om die te verwerken en af te voeren.

Dus aan de ene kant verlagen we de inname van voedingsstoffen waar ons lichaam moeite mee heeft en aan de andere kant voeden we het lichaam met voedingsstoffen waar het blij van wordt. En als bonus krijgen we er een superbrandstof voor terug om ons lichaam nog beter te laten functioneren. Dat is nog eens een goede deal!

Hoe begin je dan een ketogeen dieet?

Via een rekentool bereken je je macro’s. Dit houd in welk % van je dagtotaal in calorieën je onderverdeelt in koolhydraten,eiwitten en vetten. Een gebruikelijke onderverdeling de calorieën is:
75% vetten – 20% eiwitten – 5% koolhydraten De verhoudingen die je als uitkomst hebben verkregen vanuit de keto-calculator voer je vervolgens in

Een app zoals: myfitnesspal of Fitatu

Voor mensen die hier net mee starten is het handig 1 van deze apps te downloaden waarin je je macro’s (verhoudingen vetten-koolhydraten-eiwitten) kunt bijhouden, dit geeft veel inzicht in de hoeveelheden die in diverse producten zitten.

Je vult elke dag alles in wat je eet, en de app houd vanzelf bij hoe ver je bent met je totale daginname. Na verloop van tijd heb je deze app waarschijnlijk niet meer nodig.

Wat eet je niet in een ketogeen dieet?

We eten geen:

Wat eet je dan wel in een ketogeen dieet?

Voorbeelden ontbijt:

Voorbeelden lunch:

Voorbeelden diner:

Er zijn geen grenzen aan mijn fantasie wat betreft vervangen van maaltijden! Er zijn geen problemen, alleen oplossingen!

Dus wie wil geen:

Diegene moet dan geen ketogeen dieet volgen…

Maak nu een afspraak