logo

Verstopte groenten

< Overzicht

Hoe kunnen we onze groenten consumptie toch verhogen?

Ik probeer elke dag minimaal 500 gram groenten binnen te krijgen. De ene dag gaat dit makkelijker dan de andere. Maar met handige truukjes gaat het steeds beter.

Beperkt koolhydraten

Aangezien ik beperkt koolhydraten eet, heb ik ’s avonds vaak 2 soorten groenten. Vaak bestaat dat, naast de gezamelijke groenten, uit een salade/rauwkost of gebakken champignons met knoflook en ui of tomaatjes uit de oven met geitenkaas erbij of welke inspiratie ik ook heb. Op deze manier haal ik de 500 gram wel en kost het weinig moeite.

Hier een paar tips:

Ontbijt: Als ik ’s ochtends kies voor een gebakken ei, gaan hier standaard wat gebakken groenten bij zoals wat champignons, tomaatjes of wat plakjes avocado. Zo die heb ik vast binnen!

Lunch: ’s Middags eet ik vaak het restje van de vorige avond en pimp dit eventueel wat op met wat ik in de koelkast heb liggen. Of ik maak er nog een lekker salade bij. Dus maak ’s avonds wat extra. Als je echt geen inspiratie hebt om de lunch op te pimpen met je restjes van de vorige avond, kun je hier meestal wel een omelet van maken. Wat eieren loskloppen met wat slagroom, eventueel nog wat kruiden en de restjes erin. Bakken in de koekenpan en aftoppen met wat vers geraspte kaas.

Diner: ’s Avonds beginnen we vaak met een soepje van welke groenten gemaakt dan ook. Ook voor kinderen is dit een handige manier om wat meer groenten binnen te krijgen. Ook zet ik altijd wat rauwkost op tafel zoals plakjes komkommer, paprika of wortel. Eventueel met een lekker dipsausje Ook augurken zijn hier favoriet. Dit knabbelt zo lekker weg. En dan natuurlijk nog de groenten van de avond, wat heel divers is. Ook verstop ik wel eens wat groenten in de gehaktbal. (sst)

Ook wokken is favoriet. Zo snel klaar en lekker veel groenten en ook makkelijk om je restjes groenten op te maken. Of een prutje: wat vlees en groenten, bv kip, ui, knoflook, pompoen, appel of lekker met bonen, dan tomatenblokjes eventueel wat bouillon. Ook lekker met broccoli- of bloemkoolrijst. Extra:

Wat natuurlijk ook een handige manier is, is om een smoothie te maken of als je de gelukkige bezitter bent van een slowjuicer heb je helemaal de jackpot. Dit nuttig je dan naast je gebruikelijke maaltijd. Ook groentenspreads zijn makkelijk om in de koelkast te bewaren, lekker op een plakje komkommer, zelf gemaakte crackers of gewoon om te dippen met wat rauwkost of gewoon zo.

Maak nu een afspraak