logo

Voeden of vullen

< Overzicht

Hoe gezond is ons groente en fruit? Is onze voeding nog wel voedzaam?

En er zit gewoon 95% minder vitamine B6 in een banaan dan in 1985! En dat is naar mijn gevoel nog niet zo lang geleden. Maar ook de aardbeien bevatten 87% minder vitamine C. Dit onderzoek is gedaan in 2002, dus ook niet echt recent. Hoe zou het er nu voor staan? Hoe komt het dan dat er zomaar minder vitamines en mineralen in ons groenten en fruit zit?

Dat een heerlijk frans frietje met een hamburger en een sundae ijsje toe niet echt gezond voor ons is, weten we allemaal. Maar hoe zit het met de voeding die wij wel als gezond bestempelen? Ik schrok wel even toen ik deze cijfers onder mijn neus geschoven kreeg.

Vergelijk tussen een in 1985 gehouden onderzoek in vergelijking tot de uitslagen van datzelfde onderzoek in 1996 en 2002 door Een levensmiddelenlaboratorium naar de gemiddelde hoeveelheid voedingsstoffen in groenten en fruit.

Oorzaak: gronduitputting, luchtvervuiling, snelle groei, langdurige opslag en transport.
Bron: 1985 Farmaccutisch bedrijf Geigy (Zwitserland). 1996 en 2002 Levensmiddelen laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal.

Hieronder een aantal redenen:

#1 De toegenomen CO2 uitstoot heeft zeker invloed op de groei van heel veel van onze groenten en fruit. Je zou zeggen: “he..maar planten houden toch van CO2” Dit hebben wij immers geleerd op school. Dat klopt ook zeker, maar ongeveer 95 % van onze groenten en fruit groeien eigenlijk te snel bij een overdaad aan CO2. Dit heeft als gevolg minder eiwitten en veel minder mineralen.

#2 pesticiden-gebruik is een logische beslissing voor de telers, maar niet zo goed voor het nutrienten gehalte van de gewassen. De pesticiden doden namelijk zeker alle beestjes die de gewassen kunnen aantasten, maar deze beestjes zijn ook zeker van nut voor de planten. Ze helpen namelijk mee om voedingsstoffen op te nemen voor de plant, die wij later weer met onze voeding meekrijgen.

#3 Onrijpe pluk wat natuurlijk makkelijker is voor de telers, want het rijpt wel onderweg naar de consument. Maar zoals u wel zult begrijpen bevat onrijp groenten of fruit nog niet zijn maximaal aan nutriënten. (Een kleine tip van mij: diepvries fruit is rijp geplukt en toen gelijk ingevroren, dus hierin zitten het maximaal aantal nutriënten onder de omstandigheden)

#4 Mono-culturen houdt in dat 1 gewas telkens op het zelfde stuk grond verbouwd wordt. Dit put de grond uit van zijn mineralen, die de plant nodig heeft en dus worden de nutriënten van dit gewas met het jaar minder en dus ook voor ons. Zelfs het gebruik van kunstmest voldoet niet in alle mineralen die de plant nodig heeft.

#5 Veredeling is een fantastische methode om het sterkste gewas of het mooiste te ontwikkelen, maar voor sommige planten heeft dit hele negatieven effecten op de voedingswaarde van het gewas.

#6 Niet vers meer. Groenten en fruit heeft soms al een lange weg achter de rug voor het bij de consument terecht komt. Soms is na 1 week alle vitamine C uit de voeding al verloren gegaan. Vroeger aten we meer direct vanaf het land.

Als we dan in onze keuken ook nog de groenten lekker doorkoken, weten we zeker dat 95% van alle voedingsstoffen eruit zijn gekookt. Als de fabrikant dit al niet heeft gedaan via pasteurisatie of sterillisatie.

Dus wat nu?

Een eigen groententuin is nog de beste optie, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een hobby of een mogelijkheid. Kijk of er in de buurt boerenmarkten zijn, waar nog groenten of fruit van eigen teelt verkocht wordt. Of stalletjes langs de weg zeker niet voorbij rijden. Eet zoveel mogelijk biologisch, hier zitten meestal meer actieve plantenstoffen in en wat we natuurlijk ook nog kunnen doen is onze groenten- en fruitinname verdubbelen. Hebben we toch onze ADH aan groenten en fruit binnen.

Maak nu een afspraak